• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Beroepen

Waar zijn de Vrouwen??

Sell it like it is

 

Hoeveel meisjes zeggen dat ze later autoverkoper willen worden? Niet veel, als je het aantal vrouwen in de showrooms telt. Of misschien willen ze het wel, maar wordt hen verteld dat dit niet voor meisjes is. Hoe dan ook, ze zijn niet zichtbaar en wij vroegen ons af waarom niet.

We gingen op onderzoek uit.

 

 

Google zegt

Als je in Google ‘autoverkoper’ intypt krijg je pagina’s vol afbeeldingen waar je mannen in pak met auto’s ziet. Allemaal zien ze er even serieus uit. Ze overhandigen een sleutel aan zowel man en vrouw. Wanneer je ‘autoverkoopster’ intypt krijg je welgeteld elf afbeeldingen te zien waar een vrouw op staat, al dan niet met auto.

Vijf van deze afbeeldingen tonen dezelfde vrouw, op één afbeelding staat een vrouw in jurk mooi te zijn op een autoshow en er is één afbeelding (valt mee) waarop een vrouw in lingerie naast een auto staat. Aan de beste autoverkoopster is een video gewijd met daarop een vrouw die haar borsten beweegt om de aandacht te trekken. Is dit beeldvorming of realiteit?

 

We vroegen het de verkopers zelf. Te beginnen bij de Citroën dealer in Almere. Daar spraken we drie mannen.

 

Auto’s zijn een beetje een mannending

In dit filiaal van Citroën werken geen vrouwelijke verkopers. Wel werken er twee vrouwen bij de receptie.

Een van hen is eigenlijk eerste monteur, maar kan dit beroep volgens één van de verkopers niet meer uitvoeren.

Helaas was zij niet aanwezig en hebben we haar niet gesproken. Wat we wel te weten zijn gekomen is dat er drie vrouwelijke monteurs werken bij Citroën Nederland, verdeeld over veertien verschillende filialen. Verkoopsters zijn er niet. Toen wij de vraag stelden waarom dit niet zo is kregen wij het volgende antwoord. ,,Auto’s zijn een beetje een mannending, er is daarom meer interesse vanuit mannen om auto’s te verkopen. Vrouwen zullen bijvoorbeeld eerder schoenen verkopen, omdat zij daar over het algemeen meer interesse in hebben dan mannen.”

 

Hoor ik dat goed?

Wacht even, rewind. Is dat zo? Hebben vrouwen geen interesse in auto’s? ,,Over het algemeen denk ik dat mannen wel meer interesse hebben in auto’s ja,” zegt verkoper Joeri.

Zijn collega voegt hieraan toe: ,,Werken als monteur is een relatief zwaar beroep en het is een technische richting. In het technische onderwijs zijn vooral mannen actief." 

Daar zijn ze nu toch meer vrouwen voor aan het werven?

,,Dat klopt en daar zullen wij over twee jaar wellicht de vruchten van plukken. En wat betreft de verkoop; dit zou aan de natuurlijke interesse kunnen liggen.”

Joeri benadrukt dat de twee vrouwen bij de receptie ook service adviseur zijn. Zij hebben enige technische achtergrond. Zij plannen afspraken voor de werkplaats in en geven antwoord op technische vragen. Collega Ernst geeft aan dat het weleens voorkomt dat klanten de vrouwen bij de receptie minder serieus nemen als het gaat om technische kennis. Terwijl één van de vrouwen meer technische kennis heeft dan de mannen met dezelfde functie als zij.

 

Vrouwen solliciteren wel

Wij waren nieuwsgierig of er weleens acties zijn uitgevoerd door de dealer om meer vrouwen op te roepen om te solliciteren. Dit is niet het geval. Er staat m/v bij de vacature, maar er is geen behoefte vanuit het merk om meer vrouwelijke verkopers te werven. Een collega van Joeri geeft aan dat er in het verleden wel vrouwen hebben gesolliciteerd, meestal hebben deze vrouwen een marketing achtergrond. Deze vrouwen zijn echter niet aangenomen, de mannen die op dat moment solliciteerden hadden meer ervaring. Joeri zou het leuk vinden om meer vrouwen op de werkvloer te hebben; ,,het is leuk om een gemengd team te hebben.” Maar, hij wil hiervoor niet één van zijn mannelijke collega’s in hoeven ruilen.

 

Vrouwen zorgen niet per se voor diversiteit

Alle drie de mannen geven aan de ervaring te hebben dat het voornamelijk mannen zijn die in de autobranche werken, dit geldt dan ook voor verkopers. Hoe zit het dan met oog op ‘diversiteit op de werkvloer’? Volgens Joerie hangt dit niet af van geslacht. Hij is van mening dat de zes mannen die in zijn team werken ook heel divers zijn.

 

Weet de man wat voor auto de vrouw wil?

Wat valt deze mannelijke verkoper dan het meeste op bij vrouwelijke kopers? ,,Dat zij vooral kijken of er achterin ruimte is voor de kinderen en of ze in de kofferbak een kinderwagen of boodschappenkarretje kwijt kunnen. Mannen kijken meer naar uitstraling en uiterlijk, maar elke klant is anders dus dit gaat niet op voor iedereen.”

 

Conclusie tot nu toe
Tot zover is er geen sprake van beeldvorming. We hadden stiekem gehoopt dat het wel mee zou vallen bij een dealer met veertien filialen. Op naar de volgende.

We bezochten nieuwsgierig de Opel dealer om de hoek, waarvan we hadden gehoord dat daar een vrouwelijke verkoper werkt. We liepen de Opel dealer binnen en werden direct verwelkomt door de receptioniste. We vroegen naar ‘de vrouwelijke verkoper’ en werden toen voorgesteld aan Natasha, de enige vrouw in het gebouw die auto's verkoopt.

 

Een vrouw met een passie voor auto’s

Natasha heeft al van jongs af aan een passie voor auto’s.

Ze is vroeger onder aan de ladder begonnen, met het poetsen van de auto’s. Ze werkte bij VASS-groep als receptioniste, daarna als gastvrouw bij exclusievere merken. ,,Dat was het niet voor mij. Ik wilde meer te doen hebben.”  Toen kreeg ze de kans om bij een ander bedrijf de verkoopondersteuning te doen voor zeven filialen. Dit houdt in dat ze verkopers advies gaf over hun tactiek en hen manieren leerde om meer auto’s te verkopen. ,,Hier kwam al een stukje verkoop bij kijken, dat vond ik hartstikke leuk. Toen ik een vacature als verkoper voorbij zag komen heb ik hier dan ook meteen op gereageerd.”

 

Het eerste beeld dat klanten van haar hebben

Natasha heeft nooit het gevoel gehad dat ze door collega’s minder serieus genomen wordt. ,,Klanten hebben soms wel even tijd nodig om te wennen. Ze gaan er snel vanuit dat ik de receptioniste ben en als ze worden doorverbonden met een verkoper en ze krijgen mij aan de telefoon, twijfelen ze soms even of het doorverbonden goed is gegaan. Er is nooit aan mij gevraagd om er een mannelijke collega bij te roepen.”  

Het blijkt dat vooral vrouwen het vaak prettig vinden dat er een vrouwelijke verkoper is. Ze vinden de ‘andere’ benadering fijn, minder intimiderend. Voor collega’s is het ook een aanwinst, dan kunnen klanten kiezen naar wie ze toelopen. Ze heeft altijd vrouwen om zich heen gehad in de autobranche, maar niet als verkoopster. Wel op de werkplaats, verkoopadministratie en receptie.  

 

Het aantal mannen hoeft niet gecompenseerd te worden

Diversiteit op de werkvloer speelt bij de meeste autodealers niet direct een rol. Als er een man en een vrouw solliciteren met soortgelijke ervaring, dan wordt er geen voorkeur gegeven aan de vrouw om het aantal mannen te compenseren.

 

Zandvoort

Naast haar vaste baan behandelt Natasha geblesseerde coureurs op het circuit in Zandvoort. Dit doet ze vanuit haar eigen onderneming in mensendieck. ,,Als mijn vriend tegen anderen zegt dat ik op het circuit in Zandvoort werk zeggen mensen ‘O ze is zeker pitchpoes’. Nou is dat iets waar ik helemaal geen interesse in heb.”

 

De komende jaren wil Natasha zich verder specialiseren in het verkoop vak.

 

Beeldvorming of realiteit?

We zijn niet overtuigd van het tegendeel. Er zijn niet voldoende vrouwen werkzaam in de autobranche en daar zien wij graag verandering in. Vanuit onze visie doet het er wel degelijk toe hoe divers een team is, in welke branche dan ook. En daar speelt ook geslacht een rol bij.

Zoals Natasha aangeeft komt het voor dat vrouwen, en ook mannen, het prettiger vinden om door een vrouwelijke verkoper geholpen te worden, doordat zij een andere benadering hebben. Bij de andere dealer die we bezochten werken geen vrouwelijke verkopers en wordt deze ervaring gemist; hoe klanten een vrouwelijke verkoper ervaren.

 

Alle verkopers die we spraken zeggen dat dealers alleen kijken naar diploma’s en/of werkervaring. En als die van de man net iets beter is dan die van de vrouw, wint de beste. Er wordt niet gekeken naar hoe klanten zich herkennen in de verkopers of de verschillende benadering die klanten wensen.

 

Wij geloven niet dat vrouwen minder interesse hebben in auto’s, minder technisch zijn ingesteld en het werk fysiek te zwaar is. Op deze manier krijgen we nooit de vrouwelijke rolmodellen te zien, die andere vrouwen en jonge meisjes stimuleren ook in de autobranche te gaan werken of een technische opleiding te volgen. You can’t be what you can’t see gaat ook hier op. Een actie vanuit garages om meer vrouwen aan te nemen zou nuttig kunnen zijn, ook voor de diversiteit binnen een team en de persoonlijke visie en kennis die een vrouw in kan brengen binnen dit team.

En vanuit het perspectief van de klant: Het is de vrouw die beslist over de grote aankopen. Daarnaast weet een man niet altijd hoe je een vrouw over de streep trekt ;)

 

De conclusie tot nu toe binnen de autobranche:

May the best ‘man’ win is hier duidelijk aan de orde.

 

Tekst & Beeld: Evita Lagerwaard