• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Beroepen

Waar zijn de Vrouwen??

Groei vrouwelijke chauffeurs

 

Er zijn nog altijd beroepen die bestempeld worden als 'mannenwerk'. Hier moet echt een einde aan komen.

We weten inmiddels toch wel dat vrouwen alles kunnen worden wat ze willen. Zo spraken wij Anita Swerink (34) die op haar vierde al wist dat ze vrachtwagenchauffeur zou worden.

 

Kinderdroom

Anita is op haar achttiende in deze door mannen gedomineerde wereld beland.

,,Als vierjarig meisje had ik de droom om vrachtwagenchauffeur te worden en daar ben ik nooit vanaf gestapt. Hoe ik hierbij ben gekomen weet ik niet.

Op mijn zestiende zat ik voor het eerst in een vrachtwagen en het voelde gelijk goed. Ik volgde de opleiding Transport & Logistiek waar ik toen één keer per week naar school ging en de andere vier dagen werkte. Nu rijd ik alweer zestien jaar. Het rijden is heel divers, zo krijg ik opdrachten waarbij ik overdag moet rijden of juist ’s nachts. Dat laatste vind ik het fijnst, dan kan ik lekker doorrijden op de snelweg.

Verder rijd ik nationaal en internationaal, dankzij mijn beroep heb ik bijna heel Europa gezien. Engeland zou ik nog wel van mijn lijstje willen afstrepen." 

Flexibiliteit

Het leven van een vrachtwagenchauffeur is alles behalve regelmatig. Dus je moet wel houden van het avontuur en flexibele tijden.

,,Er zijn periodes geweest waar ik twee dagen per maand thuis was en de rest van de maand onderweg. Op dit moment rijd ik veel doordeweeks en ben ik in het weekend thuis. Dat is de reden dat ik in september de kerstboom al heb staan. Ik zou er anders bij elkaar opgeteld maar een paar dagen van kunnen genieten. Mijn man trapt er tot nu toe elke keer in."

Een relatie aangaan lijkt niet ideaal met dit beroep.

Hier heeft Anita geen last van, haar man voert namelijk hetzelfde werk uit, waardoor ze allebei veel op pad zijn. En dit zou ze niet anders willen.

,,We zien elkaar alleen in de weekenden en dat vind ik wel goed zo. Met z’n tweeën is dit ook wel te doen. We hebben gesproken over kinderen en kwamen met de oplossing om allebei om de week te gaan rijden. Zo is er altijd een van ons thuis."

Zo kan het dus ook vrouwen, heerlijk zo’n man die er niet moeilijk over doet om zelf ook een stapje terug te doen.

Google zegt

Waar nog een grote stap gemaakt kan worden is de beeldvorming van vrouwen als vrachtwagenchauffeur.

In plaats van het werk dat zij doen komt Google met suggesties als 'meest sexy vrouwelijke vrachtwagenchauffeur'.

,,Dat vind ik echt belachelijk. Vleeskeuring is dat. Dat heb je ook voor mannen, elk jaar worden de truck hunk en truck chick uitgekozen. Alles waarbij gekeurd moet worden op het uiterlijk hoort niet. Wij moeten beoordeeld worden op het werk dat wij doen.

Verhalen die ik van de 'truck chick' meiden heb gehoord zijn niet positief. Die vinden dat helemaal niks."

De vrouwen die verkozen worden geven zich dus niet vrijwillig op en willen ook helemaal niet winnen. Waar wij ons wel wat bij kunnen voorstellen. Je voert gewoon je werk uit en hoe je er daarbij uitziet hoort niet uit te maken.

,,Het laden en lossen gaat mij ook prima af. Hoewel er in het begin veel weerstand was tegen vrouwen als chauffeur, zijn de mannen inmiddels wel gewend dat zij niet de enige zijn die dit werk kunnen uitvoeren. Toen ik net begon met rijden werden wij vrouwen al snel gezien als 'apart'. Tijdens het laden en lossen werd ik vaak geholpen door klanten, omdat zij dachten dat ik dat niet kon. Nu is dat wel anders. Ik heb het gevoel dat vrouwen geaccepteerd zijn. Mannen zijn heel positief en dat laden en lossen gaat mij alleen ook prima af!

Mensen van buiten de transportwereld moeten er nog wel aan wennen als ik vertel dat ik vrachtwagenchauffeur ben. 'Ben je wel wijs?' zeggen ze dan 'Rijd je in zo’n grote auto?!' Nou ik vind dit makkelijker dan een personen auto!

Verder hadden mannen vroeger al snel het oordeel dat je een 'manwijf' bent. Dat hoor ik wel steeds minder gelukkig."

Werven van vrouwen

In Amerika is vorig jaar een campagne gestart voor het werven van vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. Naast dat dit een goede stap is, is de reden hiervoor interessant en misschien ook wel een beetje stereotyperend (op een positieve manier). Vrouwen zouden namelijk zuiniger en voorzichtiger rijden. Als dit zo zou zijn moeten we hier in Nederland ook meer vrouwen zover krijgen om achter het stuur te kruipen.

,,Ik hoor hier niet bij haha, maar over het algemeen klopt dit wel. Ik denk dat dit te maken heeft met de prestatiedrang die vrouwen in de transport wél hebben en de mannen niet. Wij willen ons soms toch bewijzen en daarom wordt het werk net wat netter en voorzichtiger uitgevoerd.

Toch gebeuren er best veel ongelukken met vrachtwagens. De tijdsdruk en buitenlandse chauffeurs hebben hier veel invloed op. Ik wil niet zeggen dat zij slechter rijden, maar zij rijden langer. De Oostblok chauffeurs staan er bekend om dat zij minder geld hebben en hierdoor meer rijden, waardoor ze vaak moe zijn tijdens het rijden. In het Oosten van Europa is de regelgeving anders. Wij moeten ons aan heel veel regels houden, doen wij dit niet kost het ons geld. Chauffeurs uit het Oosten moeten zich aanpassen aan onze regels en dan gaat er wel eens wat mis.

Meer vrouwelijke chauffeurs zou dit probleem niet oplossen denk ik, maar het zou leuk zijn om meer vrouwen te zien in de transport en logistiek. Door het positieve te laten zien aan jonge meiden van zestien en de vrouwen die nog niet durven zou het misschien wel werken om zo'n campagne te houden om meer vrouwen in de logistiek te krijgen."

Vrouwen helpen vrouwen

In Nederland is er een groei in vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs, dit is te zien aan het aantal leden van de Facebookgroep Lady Truckers Holland.

,,Dit is een ontmoetingsplek voor vrouwelijke chauffeurs.

We delen ervaringen en geven advies op vragen die gesteld worden door nieuwe chauffeurs. Als ze bijvoorbeeld voor het eerst ergens gaan overnachten vragen ze wat handig is om mee te nemen. Of vrouwen die net beginnen vragen waar ze kunnen solliciteren. In een jaar tijd zijn we van 700 naar ruim 1000 leden gegaan. Deze groei komt denk ik door de verandering in het beeld dat mensen hebben van vrachtwagenchauffeurs. Het is geen schande meer om chauffeur te zijn. Vrouwen hebben ook niet meer de negatieve reputatie 'manwijf'. Tegenwoordig kun je gewoon met gelakte nagels achter het stuur zitten."

Beeldvorming of realiteit?

Het lijkt erop dat vrouwen binnen de transportwereld geaccepteerd worden en langzaam hun weg vinden. Volgens Anita is er de afgelopen jaren al heel wat veranderd in het beeld dat er is over vrouwen als vrachtwagenchauffeur. Deze stijgende lijn moet zich voortrekken, ook buiten de transport. Want hoewel er een groei te zien is in vrouwelijke chauffeurs, zijn het er nog niet genoeg en daar zien wij graag verandering in. Wij geloven dat vrouwen een aanwist zijn in de transport en niet alleen omdat zij zuiniger rijden en netter werken. Maar omdat elke branche diversiteit nodig heeft.

 

 

 

Tekst: Sharona van Wijk