• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Column

Hoe privé is privé?

In de tijd van social media, smartphones en tablets kunnen we niks meer geheim houden. Netflix weet van welke films je houdt, Albert Heijn Bonus weet wat je graag eet en Facebook kent je kledingstijl. Niks is meer geheim voor bedrijven, merken en het internet. Want Cookies are everywhere… Ongeveer een jaar geleden had ik een gesprek met mijn vader in de auto op de weg naar huis. We hadden het over een product, welke kan ik mij niet meer herinneren. Maar waar het om gaat is dat precies dat product de dag erna op mijn Facebook tijdlijn verscheen. Bijzonder want ik had er verder niks over opgezocht en na dat gesprek ook niks meer mee gedaan. Dit kon maar één ding betekenen. Ik word afgeluisterd door mijn o zo geliefde telefoon.

Voor adverteerders snap ik dat deze cookies de uitvinding van de eeuw zijn. Zij kunnen klanten op de voet volgen. Producten en diensten aanbieden op het moment wanneer ze weten dat je het nodig hebt. Ze houden je continue in de gaten. Maar het kan erger. Op de World Press Photo tentoonstelling zag ik een korte documentaire over WeChat, een app dat voor alles gebruikt wordt in China. Maar dan ook echt voor alles. Het bestellen van een wasbeurt voor je hond, dat je deelt met je vrienden en ze tegelijkertijd uitnodigt om te gaan eten in een restaurant dat anderen aanbevelen, je bestelt een uber om daarheen gebracht te worden en tijdens het eten deel je je recensies. Allemaal in één app. Deze app weet dus alles van je en deze informatie wordt gedeeld met de overheid.

Volgens hen vertellen de online-aankopen veel over iemands gedrag. Wat ze hiermee doen is mij onduidelijk, maar dat ze alles van je weten is geen geheim voor de gebruikers. Persoonlijk heb ik een haat-liefde verhouding met cookies. Laatst was ik op zoek naar witte sneakers bijvoorbeeld. Verschillende websites ben ik langs gesurfd, maar helaas kon ik de juiste niet vinden. Toch gaf Facebook mij elke keer de herinnering en motivatie om verder te kijken op hun voorgestelde websites. Zonder dat Facebook het wist kocht ik de schoenen uiteindelijk in een winkel in Den Bosch. Ik had dit waarschijnlijk in een Facebook post moeten zetten, want ik word nog steeds doodgegooid met witte sneakers terwijl ze echt al aan mijn voeten zitten. Wat de cookies in de toekomst met mijn zoekgedrag en 'privéleven' gaan doen weet ik niet. Het is waarschijnlijk veiliger om per direct te stoppen met social media, internet en lidmaatschappen. Toch kan ik mij een leven zonder internet nauwelijks voorstellen.

Dan moet ik daadwerkelijk langs bij mijn vrienden om ze te spreken en een encyclopedie gebruiken om wat op te zoeken. Maar hoe vind ik de openingstijden van een winkel zonder een zoekmachine te gebruiken? En hoe laat ik een pizza thuisbezorgen zonder telefoon? Ik denk dat ik vast zit aan deze technologie en zij aan mij.

Tekst: Sharona van Wijk