• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Column

Pink tax

Afgelopen week was ik een avondje op stap met een vriendin. Tijdens het drinken van overheerlijke sangria in ons favoriete Mexicaanse restaurant in Almere, vertelde zij mij over het fenomeen Pink tax. Het feit dat vrouwen meer betalen dan mannen voor dezelfde verzorgingsproducten zoals scheermesjes, douchegels en kleding. Maar het gaat verder dan dat.

Ook kappersbezoekjes voor mannen en vrouwen met hetzelfde kapsel is voor vrouwen duurder. Na wat research kwam ik erachter dat dit al een tijdje gaande is. Blijkbaar heb ik onder een steen geleefd de afgelopen jaren.

Het verbaasd mij dat vrouwen zoveel meer betalen dan mannen en het verbaast mij nog meer dat er op bepaalde sites redenen gegeven worden waarom het logisch is dat vrouwen meer betalen. Zo zou douchegel voor vrouwen twee keer zoveel ingrediënten bevatten dan voor de mannen. En kleding wordt voor vrouwen in meer maten gemaakt, waardoor de productie groter is. Zijn vrouwen er dan in meer maten dan mannen? Vreemd.

Ik ben op pad gegaan, want dit wilde ik met eigen ogen zien.

In één van de Nederlandse drogisterijen heb ik mannen en vrouwen producten van hetzelfde merk naast elkaar gelegd. Eerlijk, ik vond het wel meevallen. De deo’s en douchegels waren vaak even duur. Bij bepaalde lijnen met bijvoorbeeld extra verzorging betaal je als vrouw maximaal 40 cent meer. Ik kan begrijpen dat dit op jaarbasis wel veel geld kan zijn, maar ik maak mij hier niet zo druk om. De scheermesjes daarentegen… Die  spannen echt de kroon. Vrouwen betalen bijna 5 euro meer, terwijl die van de mannen veel luxer zijn, met bewegende kop bijvoorbeeld.

Het feit dat vrouwen meer geld betalen ligt denk ik ook in de diversiteit aan producten. Voor mannen bestaan 2-in-1 flessen dat zowel als shampoo en als douchegel gebruikt kan worden. Ik gebruik al drie flessen als ik een ‘snelle’ douche neem, shampoo, conditioner en douchegel. Bij een uitgebreide douche komt daar al snel een scrub, gezichts- en haarmasker bij. De prijzen voor die producten tikken natuurlijk ook al snel aan.

Correctie: na kort research op het internet blijken er ook 2-in-1 producten voor vrouwen te zijn! Waarom wordt hier nooit reclame voor gemaakt? De schappen zijn ook zo overweldigend, dit heb ik er nooit tussen zien staan. Maar goed, dit is positief! Wij vrouwen kunnen dus wel minder geld uitgeven aan verzorgingsproducten. De vraag is waarom doe ik dat dan niet? Het antwoord is dat reclame mij in zijn macht heeft. Natuurlijk wil ik een gladde huid en zijdezacht glanzend haar, gewoon omdat dat lekker voelt en mij een goed gevoel geeft. Dan zit ik lekker in mijn vel. En als ik daar dan wat meer geld voor moet uitgeven dan doen ik dat.

Gewoon voor mijzelf.

 

Tekst: Sharona van Wijk