• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Column

Wij zijn de mol

Afgelopen zaterdag was het weer zover. De eerste aflevering van Wie is de Mol, zonder twijfel mijn favoriete tv-programma. Ik kan mijzelf bijna een molloot noemen, een echte WIDM-fan. Ik houd nog net geen Mol-boekje bij waar ik aanwijzingen in zet, maar ik zit elke zaterdagavond trouw voor de tv geconcentreerd te kijken. Het mooie aan dit tv-programma is dat het zo goed in elkaar is gezet, echt alles klopt. De spellen, de kandidaten, de stille hints en vergeet de extra’s eromheen niet. Na de uitzending wordt de aflevering besproken in MolTalk gepresenteerd door Margriet van der Linde en Chris Zegers. De dag erna is de afvaller op de radio te horen. Via de WIDM app kan je met vrienden een poule starten en op social media houden molloten elkaar op de hoogte van alle theorieën die zijn bedacht. En er is zelfs een officieel Mol-boekje te koop! Oh en vergeet het WIDM bordspel niet. Ik vind het fascinerend dat een tv-programma zoveel mensen met elkaar kan verbinden. Ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland zijn tot aan de finale in de ban van dit programma. Door dit soort programma’s wordt de tv een stuk socialer. Niet alleen bij Wie is de Mol, maar ook programma’s als Expeditie Robinson of Boer zoekt vrouw, zijn er fans  die ineens bij een grote groep mensen horen. Via het Internet, maar ook daarbuiten, worden zij met elkaar verbonden. De saamhorigheid wordt steeds groter nu finales live worden uitgezonden in bioscopen en in het geval van Wie is de Mol in Vondel CS in Amsterdam. Langzaam komen we weer met mensen in contact zonder dat er een scherm tussen zit. Niet alleen met bekenden maar ook met nieuwe mensen.

Zulk soort programma’s hebben de kracht om de samenleving dichter bij elkaar te brengen. Is dat niet fascinerend? Dit geeft voor mij hetzelfde gevoel als Nederland weer eens keer mee doet aan het EK/WK voetbal. Het wij-gevoel wordt zo vergroot door alles om het daadwerkelijke spel heen. Wuppies, voetbalplaatjes, poules, speciale voetbalnummers op de radio, extra uitzendingen over strategieën, dieren die wedstrijden voorspellen, ga zo maar door.

De komende weken zal het voor mij en nog 2,5 miljoen andere mensen alleen nog maar draaien om wie die mol nou is. Ik ga Twitter nog even bekijken voor extra hints die mijn mede molloten hebben gezien, zodat ik de poule voor aankomende zaterdag goed kan invullen!

 

Tekst: Sharona van Wijk

'Langzaam komen we weer met mensen in contact zonder dat er een scherm tussen zit.'