• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

In 'Day 28' brengen we je verhalen over de menstruatiecyclus, die idealiter 28 dagen duurt.

We hebben het over (eigen) ervaringen, rituelen

en culturele verschillen. 

Laat je hormonen het werk doen

Cyclus 9

Menstruatie expert Saskia van Ommen vertelde mij over de voordelen van hormonen. Ik hoor je denken: voordelen?? Ja, voordelen! Deze informatie wil ik niet voor mezelf houden en deel deze daarom graag met jou. Zodat jij jouw hormonen ook aan het werk kunt zetten en daardoor een stuk lekkerder in je vel zit.

 

Zo vertelde zij mij dat als je eenmaal doorhebt hoe je cyclus werkt, je hier op lange termijn voordeel uithaalt. Je kunt je agenda ernaar inrichten. Social media staat vol met uitspraken naar vrouwen toe, over het hebben van focus op je carrière. Dat is mooi, maar niet je hele cyclus door realistisch.  

,,In de fase ná je menstruatie ben je fitter. Dan kun je extra focus aanbrengen, vertelt Saskia. De aanloop naar je menstruatie toe is vermoeiend en kost veel energie. Je lichaam is zich aan het klaarmaken om zwanger te worden óf, als dit niet gebeurt, ongesteld te worden''

Veel vrouwen weten dit ergens wel, maar vinden het moeilijk om hun agenda hierop aan te passen. Dit betekent dat je constant dezelfde hoeveelheid energie van jezelf verwacht. Het frustreert wanneer je dit vervolgens niet waar kunt maken.

Zo ervaren veel vrouwen menstruatie als negatief. Maar volgens Saskia is het een gift.

,,Vanaf dag één had ik klachten. Mijn moeder en oma hebben hier ook altijd mee te maken gehad. Ik wil niet dat mijn dochter van acht hier straks ook mee te maken krijgt. In Nederland word je door artsen vaak naar huis gestuurd met de mededeling dat pijn er nou eenmaal bij hoort wanneer je ongesteld bent, ook als de pijn in extreme mate aanwezig is. Of er wordt gezegd dat het wel overgaat wanneer je eenmaal zwanger bent geweest. Vaak krijgen vrouwen anticonceptiemiddelen voorgeschreven om pijnklachten te verminderen. Dit is niet waar anticonceptie voor bedoeld is. Er kunnen daardoor weer andere klachten ontstaan zoals migraine. Maar het hoeft niet alleen maar een bloody mess te zijn. Ik heb het voor mezelf om kunnen buigen in iets positiefs.''

 

,,Ik geloof dat je door erover te praten en je ervaringen te delen met anderen, elkaar kunt helpen. Je krijgt nieuwe inzichten en leert verder te kijken naar je eigen lichaam.

Het is belangrijk om je stressniveau in de gaten te houden. Stress geeft verkramping van spieren. Menstruatiekrampen zijn letterlijk ook een verkramping, van je baarmoederspier. Je wilt dus voorkomen dat je (nog meer) stress hebt voor en tijdens je menstruatie.

Veel mensen weten ook niet dat ze PCOS hebben, of endometriose. Hierdoor leven ze onnodig met hevige pijn.

 

Laat je lichaam vertellen wat het wil eten. Door te eten met je cyclus, kun je een deel van de pijnklachten en energie-afname voorkomen. Neem minder suiker en eet specifieke koolhydraten zoals bruine rijst en zoete aardappelen. Je krijgt geen suikerdips meer en PMS-klachten worden hierdoor ook minder. Vermijd na je menstruatie voeding waar oestrogenen inzitten. Dit kan al in plastic flesjes zitten. Het is soms ingewikkeld, maar als er meer dan vijf ingrediënten op de verpakking staan omschreven, dan raakt het product al ver verwijderd van iets dat natuurlijk is.

 

Op je werk kun je rekening houden met het volplannen van je agenda. Plan in de weken voorafgaand iets minder, de weken erna iets meer. Je hoeft je collega’s niet te vertellen waarom. Bewaar de 'lastige' afspraken en gesprekken voor na die tijd. En als je besluit het er wél over te hebben met je werkgever, doe dit dan in de periode dat je er geen last van hebt. Wanneer je een onregelmatige cyclus hebt is het natuurlijk lastig om te plannen, maar probeer erachter te komen of er enigszins een rode draad doorheen loopt.

 

Luisteren naar je lichaam is het allerbelangrijkste. Je lichaam vertelt je om rustiger aan te doen voordat je ongesteld wordt, maar wanneer dit voorbij is voel je weer alle energie van de wereld en kun je extra veel plannen maken.

Bedenk voor jezelf hoe jouw cyclus in elkaar zit en hoe dit jou beïnvloedt. Schrijf het desnoods op.

Houd deze informatie niet voor jezelf, maar deel dit ook met je eventuele partner en kinderen. Zo begrijpen zij jouw gedrag en is de communicatie een stuk prettiger. Er worden geen dingen van je verwacht die je niet kunt, of waar je gewoon geen zin in hebt.

Bereid je dochters voor op het leren kennen van hun cyclus. Wanneer vrouwen een kind hebben, zijn ze vaak aan een anticonceptiemiddel om te voorkomen dat ze opnieuw zwanger raken. Kinderen krijgen op dat moment weinig mee van de verschillende fasen van een cyclus. Extra redenen om ze bewust voor te bereiden. Ook voor jongens is dit belangrijk. Hoe meer zij weten, hoe meer rekening ze ermee kunnen houden.''

 

Saskia heeft een boek geschreven genaamd 'Hoe overleef ik mijn menstruatie' waarin zij dieper ingaat op de menstruatiecyclus en het bespreekbaar maken hiervan.  

 

 

 

Tekst: Evita Lagerwaard

Volg de cyclus en check op Day 28 deel X in deze reeks van 

'menses chronicles'.