• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Verdieping

Mannen uiten hun gevoelens met bier

Stereotypering is iets waar de reclamewereld graag in blijft hangen. Bier wordt gedronken door mannen, de dagtaak van een vrouw is het huishouden en het allerbelangrijkste is om er als vrouw ten alle tijden mooi uit te zien.

Kortom, mannen zijn stoer en vrouwen het lustobject. 

Deze commercials geven een vertekend beeld van de realiteit.

Dit draagt bij aan negatieve beeldvorming bij de kijkers

en in de maatschappij waarin wij leven. Er lijkt af en toe

een langzame verschuiving plaats te vinden bij merken die wakker beginnen te worden. En dan doet een man zomaar ineens de was. Dat moedigen wij graag aan! Maar we zijn er nog lang niet. Hieronder een aantal voorbeelden. Sommigen best grappig, anderen diep treurig. 

Wie doet het goed en doorbreekt de stereotypering?

 

Samsung

De man die ontdekt dat het doen van de was helemaal niet zo moeilijk is en met alle gemak hier en daar kledingstukken opraapt en de in de wasmachine gooit.

Peijnenburg

Stereotypering tussen man en vrouw is hier omgegooid.

Niet moeder maar vader staat in de keuken op zijn dochter te wachten die terug komt van jawel, een voetbalwedstrijd.

Helaas zijn er ook merken die het nog niet helemaal doorhebben:

 

Tena

Tena Lady Discreet kan je dragen met elk kledingstuk.

Hoeveel vrouwen zullen kiezen voor deze outfit? Daarnaast is het woord 'discreet' in combinatie met de half blote billen erg apart. 

Amstel

Volgens Amstel hoeven mannen hun gevoelens voor elkaar niet uit te spreken. Ze lijken hier bijna een statement mee te willen maken.

Tijdens het laatste reclameblok dat ik zag op televisie, waren zeven van de veertien commercials niet stereotyperend. Nou is dit geen uitgebreid onderzoek, maar zeven van de veertien vond ik de goede kant op gaan. Als er één merk over de dam is volgen er meer toch? Al is het maar om mee te gaan in de laatste trends ;).

Tekst: Sharona van Wijk