• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Cultuur

Films

Girl Power x 4

 

Op het lijstje girl power komt deze film zeker voor. Met in de hoofdrol Jada Pinkett, Queen Latifah, Kimberly Elise en Vivica A. Fox. Deze film laat het leven zien van vier vriendinnen in een achterbuurt van L.A., waar alle clichés van racisme, armoede en geweld zichtbaar zijn. Het verhaal krijgt een verrassende twist wanneer de vier besluiten een bank te beroven. Hier hebben ze ieder hun eigen redenen voor.

Frankie (Vivica A. Fox) wordt tijdens haar werk bij de bank overvallen door een vage bekende uit haar buurt.

De agent beschuldigd haar van medeplichtigheid, waardoor ze wordt ontslagen. Hierdoor belandt ze bij Luther’s Janitorial Services waar ze samen met haar vriendinnen bedrijfspanden schoonmaakt. Het is een slecht betaalde baan, waar ze worden behandeld als vuil. Cleo (Queen Latifah) komt met het plan een bank te overvallen. Met alle woede en frustratie nog in haar, staat Frankie meteen achter dit plan. Stony (Jada Pinkett)en Tisean (Kimberly Elise) zijn echter nog niet overtuigd. Wanneer de broer van Stony onterecht wordt vermoord door de politie en het zoontje van Tisean van haar wordt afgenomen door de kinderbescherming omdat zij geen geld heeft om voor hem te zorgen gaan ze ervoor.

Met succes overvallen ze een bank zonder gepakt te worden. Het geld is helaas niet genoeg om lang van te kunnen leven dus ze besluiten door te gaan. Weer met succes. Deze keer verstoppen ze het geld in een luchtschacht op het werk.

Maar wanneer Cleo, Frankie en Tisean erachter komen dat Luther ervandoor is gegaan met hun geld breekt de hel los.

Ze volgen hem naar een motel waar hij Cleo met een pistool bedreigd. Dit geeft Tisean geen andere keus dan hem neer te schieten. Omdat zij het gestolen geld niet kunnen vinden besluiten zij voor de laatste keer een bank te overvallen en de stad te verlaten. Maar of dit een goed idee was…  

 

Tekst: Sharona van Wijk

 

Vrouwen verzetten baanbrekend werk

 

Hidden Figures laat het verhaal zien van drie Afro-Amerikaanse vrouwen die werkzaam zijn bij de NASA in de jaren 60. In die tijd was racisme herkenbaar aan de gescheiden afdelingen, toiletten en kantines. De kans op promotie was klein ondanks het talent en inzet van de vrouwen.

Toch veranderde de situatie wanneer Amerika opgejaagd werd door Rusland, zij kregen als eerste een hond en een mannequin de ruimte in. NASA moest en zou de eerste mens de ruimte in sturen. Hiervoor zijn precieze berekeningen nodig om de stijging en landing goed te laten verlopen. Katherine Johnson werd uitgenodigd om de Space Task Group te assisteren met het zoeken naar deze berekeningen.

In een groep vol witte egoïstische mannen die niet zitten te wachten op hulp, laat staan van een vrouw, weet ze zich goed staande te houden en komt ze met de juiste oplossingen.

Dankzij haar berekeningen lukt het om de Mercury-Atlas 6 veilig te laten landen.

Naast Katherine Johnson volgt de film ook vriendinnen en collega’s Mary Jackson, die zich als ingenieur wil ontwikkelen. En als eerste vrouw een opleiding wil volgen op een ‘all white High School’. En Dorothy Vaughan, die na het aftreden van de supervisor alle taken op haar neemt, maar hier niet voor beloond wordt. Ze bereidt haar groep vrouwen voor op de komst van IBM computers die het rekenwerk van hen zal overnemen.

Ondanks dat de vrouwen voorzichtig zijn (ze weten wat hun positie is als vrouwelijke Afro-Amerikaan), zijn ze niet op hun mondje gevallen. Waneer ze tijdens het werk belemmerd worden door witte regels, laten ze dit maar al te goed weten. En dat is maar goed ook, want zonder deze vrouwen was NASA niet zo snel zo ver gekomen.

Katherine G. Jonhson 

Deed berekeningen voor de Apollo II missie naar de maan en de Space Shuttle. NASA benoemde een gebouw naar Katherine G. Johnson als eer voor haar baanbrekende werk in de ruimtevaart.

 

Mary Jackson

NASA’s en Amerika’s eerste vrouwelijke Afro-Amerikaanse luchtvaart ingenieur. Later zette zij zich met het Langley’s Woman Program in voor de ontwikkeling en promotie van vrouwen bij NASA.

 

Dorohty Vaughan

Eerste vrouwelijke Afro-Amerikaanse supervisor bij NASA.

Op het gebied van computers werd zij beschouwd als een van de meest briljante breinen van NASA.

Tekst: Sharona van Wijk

 

Het gevolg van onwetendheid

 

De dertienjarige Nepalese Lakshmi, vernoemd naar de Godin van het licht, is niet van plan om later haar man te dienen. Tegen haar moeder zegt ze; ,,Ik ga later echt niet de voeten van mijn man wassen." Lakshmi zit op school en leert graag. Tijdens een feest ontmoet ze een 'city girl'. Lakshmi is onder de indruk van de vrouw, die het allemaal voor elkaar lijkt te hebben en vraagt haar of een city girl ook een teenring mag dragen voordat ze getrouwd is. De vrouw nodigt haar uit om met haar mee te gaan naar India, waar Lakshmi voor dezelfde familie kan werken als zij. Haar ouders geven haar mee aan de vrouw, zodat hun dochter geld kan verdienen en een leven op kan bouwen. Lakshmi wil met het geld een nieuw dak voor het huis van haar ouders kopen.

Twee dagen lang reist ze tussen de kippen, in de bus en per man en wagen van Nepal naar India. Daar blijkt haar bestemming 'Happiness House' te zijn, waar ze meteen haar eerste belangrijke klant krijgt. Ze krijgt honderd Rupees per klant, wat omgerekend ongeveer € 1,30 is. Het jongetje, Harish, die ook in het bordeel woont en bevriend is met Lakshmi, hoeft alleen maar om honderd rupees te vragen, zonder hier iets voor te hoeven doen. Lakshmi is niet van plan om in het bordeel te blijven en zoekt een manier om te ontsnappen.

De film is gebaseerd op het boek van Patricia McCormick. Het boek én de film hebben als doel om kinderhandel onder de aandacht te brengen. De film heeft Engelse ondertiteling, maar is voor degene die niet vloeiend Engels lezen evengoed te volgen. De beelden alleen al vertellen het verhaal, op een indringende en confronterende manier.

Ik vind het pijnlijk te zien hoe het eraan toe gaat en het feit dat de buurt waarin het bordeel staat The Red Light District wordt genoemd, zoals De Wallen ook worden genoemd in het buitenland, pleit niet voor de legaliteit van prostitutie in Nederland. Ook al wordt er gedaan alsof het normaal is en we zó liberaal zijn dat het moet kunnen.

 

 

Tekst: Evita Lagerwaard  

 

Lachen tot je in je broek plast

 

Voor de dertigers en veertigers onder ons geeft de film het
back in the days gevoel. Toen je nachten achter elkaar uitging. De volgende dag zonder wallen onder je ogen op het werk verscheen en muziek nog échte muziek was ;)

De hoofdrol wordt gespeeld door Regina Hall. Vanaf het begin leef je mee met haar karakter.

Haar vriendinnen, gespeeld door Jada Pinkett Smith, Tiffany Haddish en Queen Latifa zijn hilarisch.

Ryan(Regina Hall) gaat voor haar werk naar New Orleans en besluit er een girls trip van te maken door haar jeugdvriendinnen uit te nodigen. De vrouwen hebben elkaar jaren niet gezien. Lol maar ook hartzeer komt naar boven. Nadat één van de vriendinnen drugs in de drankjes doet begint de echte trip. Hallucinaties, dance-offs en een goede businessdeal zijn het gevolg.

Het begin van de film lijkt een tikkeltje stereotyperend, maar later wordt dit ruim gecompenseerd. De moraal van het verhaal is empowering en is, vooral door de wending in het begin, verrassend. Nadat je deze film hebt gezien is een grapefruit eten nooit meer hetzelfde.

De hele film door is het lachen, maar bij de aftiteling komt toch even de emotie van die goeie ouwe tijd om de hoek kijken. 

Tekst: Evita Lagerwaard

 

Kick Ass Brilliant

 

Wonder Woman heeft in Nederland haar première gemaakt. Eindelijk een DC movie met een superheldin. Het was het wachten meer dan waard. Duidelijk is zichtbaar dat de film door een vrouw, Patty Jenkins, is geregisseerd. Ondanks de schaars geklede verschijning van Wonder Woman, genaamd Diana, is haar uiterlijk niet geseksualiseerd. Ze had gedurende de hele film halfnaakt rond kunnen lopen, ingezoomd op haar borsten en billen. In plaats daarvan was Diana een ware heldin in een mannenwereld, die een gevecht niet uit de weg gaat om mensenlevens te redden.

De eerste vechtscene suggereert dat er een oorlog gaande is, aangewakkerd door machtsbeluste mannen. Welke gestopt zal worden door vreedzame vrouwen. Diana wordt gewaarschuwd dat ze voorzichtig moet zijn in de mannenwereld en dat zij haar niet waard zijn.

 

Er is terechte kritiek dat er niet veel aandacht is geschonken aan diversiteit en dat er vooral mannen in beeld en aan het woord zijn, nadat Diana het vrouweneiland verlaat. Evengoed doet dit niet af aan het gevoel dat de vrouw aan de top staat en letterlijk mannen hun ass kickt. In een eventueel vervolg van de film worden deze kritiekpunten hopelijk meegenomen. Meer kleur maakt de wereld mooier en dat is ten slotte waar Wonder Woman voor staat.

Tekst: Evita Lagerwaard