• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Je hebt een idee voor een ontwerp, en dan?

"Elke designer heeft een eigen manier van werken. Ik heb een idee in mijn hoofd en gooi dan stof op een pop. Dit mouleer ik en maak dan een snelle schets. Daarna werk ik het uit in een patroon en zet ik het in elkaar van ongebleekt katoen, dat is een testmodel.

Als dit testmodel er goed uitziet, maak ik van de originele stof een sample model. Als dit er voor 100 procent goed uit ziet wordt dit het officiële sample model dat gebruikt wordt als voorbeeld voor de productie. Voor de productie van de kleding knippen we alle stofpatronen zelf en brengen het dan naar de naaiatelier in Woerden, waar het gestikt wordt. We staan voor vrouwenemancipatie, eerlijke productie en het creëren van werk in eigen land en dit reflecteren wij graag

in ons werk."

Wilde je altijd modeontwerpster worden?

"Vanaf mijn vijfde wist ik dat ik iets in de mode wilde doen. Ik weet nog dat ik tegen mijn moeder zei dat ik later modeontwerpster wilde worden. Als kind droeg ik mijn kleding altijd op mijn eigen manier, bijvoorbeeld zijwaarts of achterstevoren. Ik deed altijd iets om het er anders uit te laten zien.

Als kinderen zeiden dat ze het raar vonden was ik heel zelfverzekerd en zei ik dat zij er zelf raar uitzagen. Ik was koppig en voelde me heel stoer. Mijn ouders en mijn zus moedigden mij aan om altijd te geloven in hetgeen dat ik doe. Toen ik zes was kocht mijn moeder een kleine naaimachine voor me.

Deze was groen met wit, ik kan het me nog precies herinneren. Ik ging kleren voor mijn barbiepop naaien en knipte hun haren. Ik gaf ze een compleet andere look. Mijn moeder was onder de indruk van hoe goed en snel ik

was met die naaimachine, met mijn kleine vingertjes."

Hoe kwam je op jouw merknaam?

"De eerste merknaam die ik bedacht was Genesis, met de slogan ‘Beginning of the New Fashion’. Ik was toen zestien jaar oud.

Mijn beste vriendin kwam toen met de naam ‘Revelation’. Dat vond ik heel krachtig klinken. Ik wist dat het staat voor openbaring en bedacht hoe ik dit kon terugvertalen naar mezelf.  Zo ontstond 'Revelation Of The New Fashion' afgekort naar ROTNF."

'Het zijn geen meisjes meer die mijn kleding dragen, het zijn vrouwen en die zijn iets meer gevormd'

Op wie test je jouw ontwerpen?
"Meestal pas ik de ontwerpen zelf. Ik ben wel iets korter dan een model. Ik houd confectiematen aan maar wel iets groter dan gemiddeld, dat is de Nederlandse vrouwenmaat. Een maat XS bij mij is waarschijnlijk een maat S in een winkel als Zara. Het zijn geen meisjes meer die mijn kleding dragen, het zijn vrouwen en vrouwen zijn iets meer gevormd. Ik houd er daarom rekening mee dan de gemiddelde vrouw die mijn kleding draagt, borsten, billen, heupen en kuiten heeft. Ook al heeft zij bijvoorbeeld maat 36. De kleding wordt dan ook zo gemaakt dat het de juiste vrouwelijke pasvormen heeft." 

Is er een lichaamsdeel dat je wilt benadrukken?

"Ik vind borsten mooi en probeer deze op een kunstachtige manier naar voren te brengen als kenmerk dat bij een vrouw hoort. Om deze reden maak ik soms transparante kleding. Dit is iets persoonlijks. Ik vind het zoiets moois dat het bij alles wat ik maak terugkomt. Ik vind borsten de kracht van de vrouw. Als ik dat op een mooie manier naar voren kan brengen in mijn ontwerpen denk ik dat een vrouw hier blij van wordt. Elke vrouw wil volgens mij dat haar borsten er mooi uitzien in kleding en dat het goed voelt. Als ik ervoor kan zorgen dat haar borsten goed gevormd zijn in de kleding die zij draagt, voelt een vrouw zich sexy en zelfverzekerd. Dat is toch wat elke vrouw wil?" 

Heb je een opleiding gevolgd in de mode?

''Vanaf de middelbare school heb ik altijd vakken gekozen die ik kon terugvertalen naar mode en ondernemerschap. Alles wat ik deed, of het nou vrijwilligerswerk was, stage of een betaalde baan, het had allemaal te maken met mode. Zo heb ik voor mijn gevoel mijn eigen opleiding samengesteld om te kunnen bereiken wat ik wilde. Dit heb ik heel bewust gedaan. Ik heb een keer een halve dag bij de Burger King gewerkt, maar dit vond ik helemaal niks. Ik was toen zeventien jaar.''

Een halve dag?
''Dit vond ik zo stom. Ik stond bij het vlees en kreeg jeuk in mijn gezicht van al het vet dat uit het vlees omhoog spetterde. Dit zei ik tegen mijn leidinggevende. Hij dacht vast; daar heb je zo’n modepoppetje, blijf maar lekker daar staan. Hij zei dat het wel zou wennen.

Ik kreeg die ochtend een pasje van hem waar ik gratis eten mee kon halen tijdens mijn pauze. Nadat ik het pasje had gebruikt gooide ik deze per ongeluk weg met de verpakking van het eten. Ik was zo bang om dit tegen hem te zeggen, bang dat hij zou zeggen dat ik het eruit moest gaan halen. Toen ben ik naar huis gegaan. Mijn moeder geloofde niet dat

ik dit echt had gedaan. Dat is het ergste dat ik ooit in mijn leven heb gedaan. Ik heb trouwens ook heel kort een baantje gehad in de supermarkt als vakkenvuller, dat vond ik superleuk. Ik kon alles netjes indelen. Mijn krantenweek hield ik een week vol, toen heb ik aan mijn vader gevraagd of hij het af wilde maken."

Wat voor type model kies je?

"Variatie in culturele achtergrond vind ik belangrijk. Als een model niet lang is, fotograferen we haar vanuit een bepaalde hoek zodat ze er langer uitzien. Ik maak graag gebruik van dezelfde modellen, maar bekijk dit per collectie. Wel maak ik veel gebruik van modellen met een donkere huidskleur. Dit vind ik belangrijk, omdat ik het om mij heen niet veel zie. Als je als donkere vrouw met kroezig haar nooit iemand ziet in een modeblad die op jou lijkt, kun je jezelf niet zien in die kleding. Dit geldt overigens voor meerdere huidskleuren. Al een tijdje ben ik op zoek naar roodharige vrouwen, maar die zijn heel moeilijk te vinden. Vaak loop ik zelf op vrouwen af op straat en geef ze mijn nummer, zodat ze contact op kunnen nemen als ze interesse hebben." 

Doe je aan fashionshows?

"Bij mijn eerste show hebben mijn vriendinnen mij geholpen. Het kwam heel professioneel over, we huurden de locatie en meubels van ons eigen geld en hebben dit jaren zo gedaan. Eén keer hebben we subsidie gehad voor een show, dit was een benefietshow waarbij iedereen welkom was. De opbrengsten hebben we gedoneerd aan artsen zonder grenzen. Onze laatste show was in 2011. We hadden toen levende “paspoppen”. Alle modellen stonden stil en het publiek liep daaromheen en kon de stoffen voelen terwijl ze rondliepen met hapjes en drankjes. Dat was een super show." 

'We staan voor vrouwenemancipatie, eerlijke productie en het creëren van werk in eigen land'

'Als je als donkere vrouw met kroezig haar nooit iemand ziet in een modeblad die op jou lijkt, kun je jezelf niet zien in die kleding'

Je ook een adviesbureau
"Ik adviseer zelfstandig ondernemers en winkels als het gaat om het productieproces. Dit zijn Nederlandse winkels en ondernemers die met stoffen werken. Dit kan kleding zijn, maar ook bijvoorbeeld kussens. Van stof tot eindproduct bied ik begeleiding. Zo bedenk ik welke materialen goed zijn en test deze. Klanten hebben vaak wel een idee wat voor stof zij willen, maar hebben minder ervaring met de werking van stoffen in praktijk. De kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan deel ik met hen, zodat zij niet dezelfde fouten maken als ik. Dit bespaart hun tijd en geld. Een voorbeeld is dat ze vijfhonderd meter stof kopen terwijl deze niet is getest. Stel dat de stof krimpt in de was, dan zit je met die vijfhonderd meter. Niet iedereen die een modebedrijf of kledinglijn begint heeft een modeachtergrond en denkt aan dit soort dingen. Soms zijn het vrouwen die jaren op kantoor hebben gewerkt en besluiten iets anders te gaan doen."

Hoe zit het met het productieproces?

"Ik begeleid de productieprocessen voor deze winkels en ondernemers, waarbij ik samenwerk met productiebedrijven in Nederland. Als er bijvoorbeeld 1600 broeken gemaakt moeten worden, dan moet de productieplek praktisch en voordelig worden ingericht aan de hand van wat de klant kan uitgeven. Ik bepaal ook wie wat gaat stikken, ik weet precies wie waar goed in is. Het is een bewuste keuze om het binnen Nederland te houden. Ik heb in het verleden ervaring gehad met productieprocessen in het buitenland. Dit hoeft niet altijd meteen verkeerd te gaan, maar je weet niet zeker wat er daar gebeurt. Het is aantrekkelijk als je grote aantallen kleding wilt produceren en het hoeft niet altijd op de verkeerde plek terecht te komen. Sommige merken hebben een contactpersoon die, net als ik voor klanten doe, controleert hoe alles gaat. Claudia Strater doet dit bijvoorbeeld heel goed."

Vertel over jouw collectie

"De collectie is niet seizoensgebonden, we werken met thema’s. Eén van onze collecties heet We Revel. Dit is een combinatie van het woord rebel, met een woordspeling van de letters Rev van Revelation. Deze collectie is edgy, rebels maar met een female touch. Wijd, maar niet vormloos. We hebben er bewust voor gekozen om geen voorraad te hebben. Alles wat een klant besteld wordt op dat moment gemaakt. Je kunt aangeven dat je meer ruimte wilt, bijvoorbeeld rond je heupen of extra lengte als je lange benen hebt. Het is hierdoor gedeeltelijk tailormade, maar het wordt niet doorgepast op exact op maat het blijft Prêt à-porter mode. Ik houd niet van te veel poespas en heb daarom geen drukke prints op de kleding. Hierdoor is het tijdloos. Ik besteed extra aandacht aan de afwerkingen van de binnenkant en werk deze zo netjes af, dat je de kleding bijna binnenstebuiten wilt dragen." 

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

Tekst & Beeld: Evita Lagerwaard & Sharona van Wijk

 In Gesprek 

met Amelia Fernhout

    melia zat achter de naaimachine tijdens een live talkshow over 'schone' kleding, waarin werd gesproken over productieprocessen in het buitenland. Wij zagen haar zitten en waren erg nieuwsgierig naar wat ze tijdens de show aan het maken was en raakten in gesprek. Ze vertelde dat zij zich als ondernemer bewust bezig houdt met verantwoorde productieprocessen in Nederland....

A

Over Amelia Fernhout

 

27 Jaar

Woont in Amsterdam

 

Eigenaresse kledingmerk: Revelation of The New Fashion (ROTNF)