• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

Raad je vrouwen aan om altijd zelf hun zorgverleners te zoeken, omdat er in het lokale ziekenhuis misschien niet voldoende kennis beschikbaar is?

'Nee, dat zeker niet. Als je huisarts je doorverwijst naar het ziekenhuis, dan heeft niet iedereen de keuze om direct naar een ziekenhuis in een andere stad te gaan.

Maar bij eerstelijnszorg, zoals een fysiotherapeut of een psycholoog, heb je wel veel vrijheid in keuze. Ik wil mensen daar bewust van maken. Het is zo dat ongeveer tachtig procent van de vrouwen online zoekt naar symptomen en oplossingen. Ze typen in wat voor symptomen ze hebben en zoeken uit wat het kan zijn en wat voor behandelingen er zijn. Voordat je dan een dokter bezoekt, ben je weer even verder en ga je bewuster het gesprek met je arts in.' 

Is de zorgsector een commerciële business aan het worden?

'Commercieel in de zin dat elk bedrijf zijn eigen broek moet op kunnen houden, ja dat is natuurlijk zo. Maar de zorgsector is erg in beweging en over een aantal jaren ziet het er alweer heel anders uit. Op dit moment zijn er te veel zorgaanbieders die hetzelfde doen. Dat is niet praktisch en het kost geld. In één regio hoeven niet vijf ziekenhuizen dezelfde zorg aan te bieden. Ziekenhuizen concurreren nu met elkaar, of doen elkaar na. Ze maken allemaal hetzelfde filmpje of organiseren een informatiebijeenkomst.

Dat kost ook geld. Ook hier is nog veel winst te behalen.' 

Wat zou jij anders doen als je dit kon veranderen?

'Mijn ambitie is om één zorgloket te maken, waar consumenten terecht kunnen voor informatie en vragen.

En waar zorgaanbieders hun informatie kunnen delen. Dat scheelt veel tijd, vooral in de spreekkamer. Eén platform waar de zorgverlener, de productleverancier,

de zorgverzekeraar, de overheid

en de consument elkaar ontmoeten.' 

Wat vind je van het zorgstelsel in Nederland??

'Ik vind het jammer dat in ons zorgstelsel iedereen op een eiland zit. De onderlinge communicatie en afstemming is traag en verloopt niet soepel. We zijn allemaal afhankelijk van elkaar. Zo heeft de zorginkoop invloed op de zorgverlener én de consument. De zorgverzekeraar vraagt een specifieke premie, die wij zelf moeten betalen. Maar de zorg kan veel efficiënter georganiseerd worden. Dat is iets wat we met zijn allen al jaren weten, maar wat heel moeilijk te veranderen is.' 

Er is een verschil tussen man en vrouw. Wordt dit verschil erkend door zorgverleners?

'Dit wordt met name de laatste jaren beter erkend en herkend. Onderzoek naar aandoeningen en medicijnen zijn voornamelijk op mannen getest en niet op vrouwen, waardoor de symptomen bij vrouwen voor een specifieke aandoening vaak anders zijn dan bij mannen. Er moet dus meer onderzoek komen naar vrouwenzorg. Minister Schippers heeft onlangs aangekondigd om hier twaalf miljoen euro voor uit te trekken. Dus gelukkig komt er meer aandacht voor. Het is belangrijk dat ook vrouwen de juiste zorg krijgen en er geen symptomen over het hoofd worden gezien.'

Is dit initiatief ontstaan uit eigen ervaringen?

'Niet specifiek, wel een beetje. Als ik naar een specialist ga, zoek ik uit wie het is en wat de mogelijke behandelingen zijn. Mijn idee is ontstaan toen ik meehielp een kliniek op te zetten voor vrouwen met bekkenbodemklachten. Ik merkte toen dat veel vrouwen angst en schaamte hadden om een afspraak te maken. Klachten zoals incontinentie en verzakking zijn niet levensbedreigend maar hebben wel een grote invloed op de kwaliteit van leven. Vrouwen blijven er veel te lang mee rondlopen.

Uit angst en schaamte maar ook uit onwetendheid over de behandelopties.' 

Waarom vind jij het belangrijk dat zorg op deze manier in beeld komt?

'Ik vind dat er te weinig informatie over specifieke zorg zichtbaar is voor mensen die het nodig hebben. Wanneer je door je huisarts wordt verwezen naar een specialist, weet je eigenlijk niet met wie je een afspraak hebt, wat de mogelijke aandoeningen zijn en welke onderzoeken er zijn. Je gaat de afspraak in zonder dat je precies weet wat je te wachten staat. Ik geloof in een stukje eigen regie van mensen, maar dat kan alleen maar als je zorg zichtbaar maakt. Ik vind het belangrijk om zorg laagdrempeliger te maken en de zorg meer een gezicht te geven. Er zijn nu veel gesponsorde sites waarvan je niet weet wie erachter zit. De informatie op deze sites is niet meer objectief.'

Wat is Zus&Zorg?

'Dit is een marketing & communicatie- bureau in de zorg met als missie:

'Maak zorg zichtbaar. Daar word je beter van'. Wij bieden zorgbedrijven een platform om kennis te delen en helpen hiermee de consumenten, om de zorg te vinden die bij hen past. Dit doen we via Zus Online, een website voor vrouwen met medische zorgvragen.

Daarnaast organiseren we evenementen voor specifieke doelgroepen zoals vrouwen en senioren.'

 In Gesprek 

met Mariska Meijer

Over Mariska Meijer

 

50 Jaar

Studeerde aan de Universiteit

van Amsterdam

Woont in Friesland

 

Directrice Zus & Zorg

Een marketing en communicatiebureau in de zorg

 

  ijdens een netwerkbijeenkomst raakte ik in gesprek met Mariska Meijer. We bleken een gezamenlijke interesse te hebben, de zorgbranche. En dan met name zorg voor vrouwen. Ik vond het erg interessant wat zij mij vertelde over haar bedrijf. Dat is iets wat echt nodig is, dacht ik.

Uit eigen ervaring weet ik dat het soms erg onduidelijk is voor mensen hoe een zorgproces verloopt. Ik wilde graag meer weten over wat zij nou precies doet en waarom.

En wat haar visie is over de zorg in Nederland....

T

'Wanneer je wordt verwezen naar een specialist, weet je eigenlijk niet met wie

je een afspraak hebt'

'Vrouwen zoeken online naar symptomen en oplossingen'

'Het is best spannend,

want ik heb geen regelmatige

inkomsten meer'

Tekst: Evita Lagerwaard

Beeld: Arnoud Mooij &

Financieel Dagblad

Wat zijn jouw drijfveren om een eigen bedrijf te runnen?

'Ik ben een echte ondernemer. Ik zie altijd kansen en ben nooit bang om stappen te zetten. Als ik denk, dit is leuk, dan ga ik het proberen en meestal lukt het dan ook.

Ik denk ook altijd groot, maar dat heb ik nodig. Het wordt nooit zo groot als je voor ogen hebt, maar dat is dan ook niet erg.

Ik heb even een zijsprong gemaakt naar een vast dienstverband toen ik de kliniek voor vrouwen opzette, maar ook daar kon ik mijn ondernemersdrift kwijt. In september 2015 heb ik de keuze gemaakt om volledig voor Zus & Zorg te gaan. Sindsdien komt de (zorg)wereld naar me toe, dat is echt heel leuk. Het is best wel spannend, want ik heb geen regelmatige inkomsten meer. Maar ik geloof in wat ik doe. En als je echt kiest dan komt het naar je toe. De afgelopen jaren ben ik veel aan het zaaien geweest en daar pluk ik nu de vruchten van. Werken in loondienst past niet echt bij me, ik heb zo’n eigen visie. Ik ben een ontzettende trekker.' 

Is er een plan na Zus & Zorg?

'Nee, ik denk dat dit de komende jaren wel volledig mijn aandacht heeft. Ik ben nu vijftig en er is nog zoveel te doen.

Ik verwacht niet over een paar jaar iets anders te starten. Als het nou helemaal zou mislukken, dan ga ik lekker op mijn sloep varen in Heeg en ga ik op die manier mijn centjes verdienen. Sloepvaren is mijn andere passie. En ik organiseer kleinschalige evenementen in Heeg zoals sloepentochten en Theater aan het Water. Dat is mijn back-up, ook leuk!' 

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle