• Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

​© 2019 WomenLoveLife | All Rights Reserved

OPINIE

In shock om MeToo shock

De rol van vrouwen op televisie

De mooiste meisjes

Het leven van topmodellen schijnt vreselijk te zijn. Leven vanuit een koffer, gebruikt worden als kledinghanger, altijd letten op wat je eet en constant bezig zijn met het verzorgen van je huid tot het samen met je eten je strot uitkomt. Waarom wordt het op televisie dan zo verheerlijkt? Meisjes worden aangemoedigd een carrière te ambiëren die vooral en alleen maar met hun uiterlijk te maken heeft. Met de dikke huid en het uithoudingsvermogen die je er voor nodig hebt überhaupt gemotiveerd te blijven om mee te doen, kun je hele andere grootse dingen bereiken waarbij je op de 26e niet met pensioen hoeft omdat je er te oud uitziet. Sinds 2017 mogen jongens ook meedoen, maakt dit het minder een uiterlijke vertoning? Nederlands bekendste topmodel deed ooit op tv de uitspraak dat het trainen als topmodel een topsport is. Ik ben dan toch benieuwd wat topmodellen presteren, anders dan vrouwen als lustobject op de kaart te zetten tijdens een Victoria‘s Secret show.

Je moet het mooiste meisje van de klas zijn geweest om met je verhaal op televisie te mogen komen. De door de overheid gefinancierde publieke omroep bepaalt blijkbaar hoe het mooiste meisje eruitziet. De site van het programma maakt promotie met de zin 'Wat maakt haar zo speciaal en wie kreeg haar eerste zoen?'

Wat leert dit ons, behalve dat het uiterlijk van een vrouw ertoe doet?

 

Beeldvorming in de reclame om te huilen

Gelukkig hebben we nog de afwisselende reclameblokken waarbij we zeven minuten lang tips op mogen doen over het mooi en strak houden van onze huid. En hoe we, wel het allerbelangrijkste, er niet uit hoeven te zien naar onze leeftijd. Ouder mag dan wijzer zijn, maar die wijsheid mag je niet uitstralen.

Het is beter als je er onervaren en een tikkeltje dom uitziet. Reclame is een soort checklist voor vrouwen. Benen gladgeschoren, check. Wimpers vol genoeg, check. Huid rimpelvrij, check. 

Huis schoongemaakt, check.

Nog op to do list zetten. Aan mannelijke expert vragen hoe ik mijn vaatwasser van binnen kalkvrij krijg en mijn tanden witter maak. 

Het is om te huilen en het vertelt mij meer over de reclamemakers en hun identiteit.   
 

Uiterlijk en geslacht bepalen je toekomstbeeld

De overheid wil dat vrouwen meer gaan werken. Vrouwen, misschien kunnen jullie als model in reclames fungeren. Dan verschijn je hoogstwaarschijnlijk alsnog als huisvrouw, maar krijg je er toch voor betaald.

Een kleine bijkomstigheid is dat je meisjes leert dat hun uiterlijk en geslacht hun toekomstbeeld bepalen, zelfs als je tandpasta promoot. De reclamecodecommissie vindt dit niet erg en de overheid ook niet. Welvaart gaat boven welzijn. Dit moet je goed onthouden als je probeert te verantwoorden wat er op televisie te zien is en welke bijdrage je hier zelf aan levert.

 

 

 

TEKST EVITALAGERWAARD

BEELD EVITALAGERWAARD

EVITA LAGERWAARD

LEES MEER OVER EVITA..

FOLLOW WLL